Сторінки

понеділок, 28 серпня 2017 р.

Методичні рекомендації з «Основ здоров’я» у 2017/2018

Методичні рекомендації щодо  викладання навчального предмета «Основи здоров’я» у загальноосвітніх навчальних закладах
у 2017/2018  навчальному  році
Завданням  предмета  «Основи здоров’я»  є формування відповідальності за здоров’я, добробут, безпеку, навколишнє середовище, стабільність у майбутньому та розвиток самозарадності учнів через особисту і культурну ідентифікацію, активну громадянську позицію, підприємливість, усвідомлення цінності життя крізь призму фізичного, психічного, соціального та духовного розвитку.
       На вивчення предмета «Основи здоров’я», відповідно до листа МОН України від 07.06. 2017  № 1/9-315  «Про  структуру  2017/2018 навчального року та навчальні  плани  загальноосвітніх  навчальних  закладів» у всіх типах закладів передбачено у 5-9 класах 1 година на тиждень. У спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у   8-9 класах передбачено 0,5 години на тиждень.


       У 2017/2018 навчальному році вивчення предмета «Основи здоров’я» здійснюватиметься за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804).
       Звертаємо увагу, що у 2017 році  програму з основ здоров’я модернізовано  згідно з   Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20.04.2011р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
        У модернізованій Програмі зменшено обсяг теоретичного матеріалу, збільшено кількість практичних робіт та частку занять, що виконується поза межами класу, кількість уроків щодо безпечної поведінки.
        Основні зміни в навчальній програмі визначені в Пояснювальній записці і спрямовані на реалізацію компетентністного потенціалу предмета, корекції мети і основних завдань основ здоров’я, особливостей реалізації наскрізних тем. Відповідно оновлено структуру і зміст навчальної програми.
       Виокремлення в навчальних програмах таких інтегрованих змістових ліній, як «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
            Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» (Т-1) націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля й розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. 
           Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» (Т–2) сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Предмет «Основи здоров’я» формує громадянську відповідальність за особистий  і суспільний добробут, здоров’я і безпеку; повагу до прав людини; сприяє усвідомлення  ідей демократичного громадянства як засади  досягнення добробуту, поваги до прав людини, розвиває уміння реалізовувати громадянські права та свободи. Зміст курсу «Основи здоров’я» дозволяє найбільш повно реалізувати в навчально-виховному процесі концептуальні засади громадянськості при вивченні всіх чотирьох розділів програми предмету: «Здоров’я людини», «Психічна і духовна складові здоров’я», «Фізична складова здоров’я», «Соціальна складова здоров’я». Якщо в перших трьох розділах подано окремі елементи громадянськості, то саме зміст розділу «Соціальна складова здоров’я» особливо сприяє формуванню ідей демократії і дотримання прав людини.
       Вивчення тематики, що належить до змістової лінії «Здоров’я і безпека» (Т–3)  є базовим завданням предмету «Основи здоров’я» і дозволяє сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Оскільки при викладанні предмета «Основи здоров’я» ця наскрізна тема є провідною вона розкривається на всіх уроках в 5-9 класах.            
       Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» (Т–4) націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Предмет «Основи здоров’я» має значний потенціал для формування такої ключової компетентності розвитку особистості, як підприємливість, орієнтує учнів на усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з усіма складовими здоров’я; ставлення до збереження  і зміцнення здоров’я як до ознаки підприємливості. Обов’язковими та вкрай корисними для формування підприємливої компетентності є виконання практичних робіт у вигляді проектів, зокрема таких як «Проект самовиховання» та «Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації».
Навчальна програма побудована на основі інтегрованого поєднання елементів знань та практичною діяльністю щодо збереження і захисту життя та зміцнення здоров’я людини. До кожного розділу програми визначені обов’язкові результати навчання, спрямовані на досягнення учнями здоров’язбережувальної, соціальної, загальнокультурної та інших компетентностей.
       Конкретним результатом навчання визначено розвиток здоров’язбережувальних компетенцій учнів, поглиблення життєвих навичок (зокрема прийняття рішень, розв’язання проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності, протистояння негативному психологічному впливові, подолання емоцій та стресу, а також розвиток співчуття і відчуття себе як громадянина), усвідомлення учнями необхідності відповідати за життя, здоров’я, безпеку та добробут своє та оточуючих.
  Зміст програми структуровано за чотирма розділами:
1) Здоров’я і безпека людини. 
2) Фізична складова здоров’я.
3) Психічна й духовна складові здоров’я.
4) Соціальна складова здоров’я.
       Розділ «Здоров’я і безпека людини» передбачає формування цілісного уявлення учнів про здоров’я та безпеку людини, їх взаємозв’язок зі способом життя і навколишнім середовищем, а також засвоєння учнями правил безпечної поведінки у природному й техногенному  середовищі.
       Розділ «Фізична складова здоров’я» спрямовано на вивчення чинників, що впливають на фізичний добробут дитини.
       Розділ «Психічна та духовна складові здоров’я» містить інформацію щодо чинників, які впливають на емоційний, інтелектуальний та духовний розвиток учня. Профілактика шкідливих звичок розглядається в контексті розвитку позитивної самооцінки, навичок критичного мислення й уміння приймати виважені рішення.
Розділ «Соціальна складова здоров’я» присвячено вивченню чинників, що впливають на соціальний  добробут людини та правилам безпечної поведінки у навколишньому середовищі. Профілактика шкідливих звичок розглядається в контексті формування в учнів навичок протидії негативним соціальним впливам.
Зміст навчального матеріалу у програмі складається з двох частин: понятійного і діяльнісного, який складається з вправ для відпрацювання ключових умінь і навичок щодо збереження життя і зміцнення здоров’я.
Виконання зазначених вправ є обов’язковим елементом навчальних занять відповідної тематики. Знаком * позначено вправи, які слід виконувати не лише в класі, а й удома з допомогою батьків. Знаком ** позначено практичні завдання, які рекомендовано проводити за межами класної кімнати.
Програму побудовано за концентричним принципом. Зазначені розділи є наскрізними для всієї основної школи. У кожному класі зміст, обсяг і послідовність пропонованої учням інформації, організація її засвоєння змінюються відповідно до зростаючих пізнавальних і психологічних особливостей учнів.
За умови дотримання державних вимог до результатів навчання послідовність і кількість годин на ці складові в підручниках і календарних планах можуть змінюватися відповідно до авторського викладу, робочого плану школи, необхідності своєчасного реагування на конкретні умови, у яких відбувається навчально-виховний процес (наближення епідемій, стихійне лихо, інфекційні хвороби тощо).
Особливість методики проведення уроків інтегрованого предмета «Основи здоров’я» полягає в тому, що оволодіння сприятливими для здоров’я й розвитку особистості життєвими навичками потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії.  Увага вчителя має бути зосереджена на проведенні занять з використанням методів навчання, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів: роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, рольових іграх, дискусіях, творчих проектах, інтерв’ю, аналізі життєвих ситуацій, екскурсіях, моделюванні розв’язання проблеми тощо.
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є знання, вміння та навички, емоційно-ціннісне ставлення до навколишньої дійсності, правила поведінки учнів у життєвих ситуаціях. В основу оцінювання навчальних досягнень учнів покладено об’єкти і характеристики навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень формування здоров’язбережувальних  компетентностей. Для визначення конкретного бала, окрім вищенаведених, додатково враховуються такі чинники: зовнішні (допомога вчителя, часткова допомога вчителя, самостійне виконання завдань, творче виконання завдань) і  навчальний матеріал ( елементи програми, фрагменти програми, програмовий обсяг, діяльність поза межами програмових вимог). Оцінка з  основ здоров’я має бути інструментом підтримки і заохочення на досягнення позитивних змін у знаннях, уміннях, мотиваціях і реальній поведінці Учителю потрібно пам’ятати, що в початковій школі навчальні досягнення учнів з основ здоров’я не оцінюються.  Тому необхідно позитивно оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
       1) уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я та реалізації здорового способу життя, підвищення рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності;
2) набуття життєвих навичок, що сприяють розвитку та взаємозв’язку усіх складових здоров’я (фізичної, соціальної, психічної і духовної);
3) позитивне ставлення до здорового способу життя.
       Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне). Контрольні роботи у процесі вивчення інтегрованого курсу «Основи здоров’я» не передбачено. Практичні роботи з основ здоров’я проводяться  у межах певного уроку і є його невід’ємною частиною, тому окремо практична робота не оцінюється. Ведення окремого зошита для виконання тестових та інших підсумкових завдань є не обов’язковим.
Успішна реалізація програми інтегрованого предмета «Основи здоров’я» можлива лише на засадах активної співпраці, партнерства всіх учасників навчально-виховного процесу (учнів, педагогів, сім’ї та громади)
Ефективною формою  превентивного виховання у процесі вивчення предмета «Основи здоров’я» є програма «7 кроків назустріч. Дружні зустрічі з батьками з питань збереження здоров’я та статевого виховання дітей та підлітків», розроблена спільними зусиллями Благодійного фонду «Здоров’я жінки і планування сім’ї» та  Міністерством освіти і науки України. Програма  рекомендована  для роботи з батьками з метою  привернення  уваги до важливості аспекту статевого виховання та збереження репродуктивного здоров’я дітей та підлітків.
Для  проведення у загальноосвітніх  навчальних закладах області  факультативних  занять, курсів за вибором  рекомендуємо користуватися програмами та навчально-методичною літературою, рекомендованих  МОН  України  для використання у загальноосвітніх навчальних закладах:
Комплексна програма «Профілактична протинаркотична та протиалкогольна виховна програма для учнів 1-11 класів, їх батьків та прцівників педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів навчання (Вієвський А.М.);
       Програма «7 кроків назустріч» для педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів  навчання та батьків (І.Скорбун, Т.Слободян; БФ «Здоров’я жінки і планування сім’ї»)
 У 2017/2018  навчальному році у навчальний предмет «Основи здоров’я» буде  інтегровано  тренінговий курс  «Вчимося жити разом»,  метою  якого є навчання дітей і підлітків життєвих навичок, які сприяють  соціальній злагодженості, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної школи передбачає –34 години ( 8 годин – у 5 класі; 10годин – у 6 класі; 6 годин –у 7класі; 4 години –у 8 класі; 6годин–у 9 класі). Тренінги для 10(11) класу(4 години)  можуть впроваджуватися за рахунок виховних годин або в інший спосіб за вибором конкретного навчального закладу. Так, наприклад, програмою тренінгового курсу  у п’ятому класі передбачено проведення тренінгів: вступний, ти – особливий; ми –особливі; про почуття і співчуття; що сприяє порозумінню між людьми; упевнена поведінка; спілкування з дорослими; спілкування з однолітками. Уроки-тренінги мають місце у навчальній програмі з «Основ здоров’я» у розділі 2. Психічна і духовна складові здоров’я у змісті навчального матеріалу Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом. Почуття та емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття та розділі 4. Соціальна складова здоров’я  у змісті навчального матеріалу Ефективне спілкування. Вплив поведінки на здоров’я. Переваги упевненої поведінки. Спілкування з дорослими. Повага до батьків і вчителів. Взаємодопомога членів родини. Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами.
Навчально-методичне забезпечення курсу «Вчимося жити разом»  складається з: навчальної програми; посібника для вчителя; практикуму для учнів; презентацій  та відеоматеріалів  до кожного уроку-тренінгу. Головним принципом навчання за цим курсом є зосередження на розвитку потенціалу та позитиві. При цьому використовується методика ООЖН і реалізовується  компетентнісний підхід до навчання. На порталі Превентивна освіта розміщено статті, розробки уроків, тренінгів, виховних годин з тематики проекту. Розробляється комп’ютерний курс для педагогів.
Для забезпечення якісного навчання з предмета  актуальним залишається створення у загальноосвітніх навчальних  закладах області  тренінгових навчальних кабінетів.
        Таким чином, інтегрований предмет «Основи здоров’я» передбачає розвиток  не лише здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення та відповідального ставлення до особистого здоров’я та здоров’я тих, хто поруч, але й усіх ключових компетентностей, які мають бути сформовані через освіту згідно з Рекомендаціями Європарламенту та Ради ЄС.
       Нагадуємо, що навчальна та методична література з  основ здоров’я, рекомендована МОН, зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Особливості організації навчального процесу з
основ здоров’я у 9 класі
        Навчання предмета «Основи здоров’я»  у 9 класі відбуватиметься за підручниками, рекомендованими  МОН України до використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
       Звертаємо   увагу   на зміни, які відбулися в оновленій програмі. З розділу  1.Здоров’я людини  вилучено  теми  Життя як феномен.Здоров’я як атрибут людського життя. Рівні здоров’я. Планування життя. Життєве кредо  та практичні  завдання  Самооцінка рівня здоров’я. Визначення цілей та розробка планів у різних сферах життя. Формулювання життєвого кредо. Додано практичні завдання, які є складовою діяльнісного компоненту: аналіз свого способу життя та особистих цілей; довгострокове планування з урахуванням важливих сфер життя. У розділі 2. Фізична складова здоров’я тему Збереження і зміцнення фізичної складової здоров’я. Взаємозв’язок складових фізичного здоров’я скорочено.
У розділі 3. Психічна і духовна складові здоров’я  додано тему Підготовка до Державної підсумкової атестації. У практичному завданні Самооцінка  характеру. Проект самовиховання  доповнено місце виконання. Практичне завдання Визначення індивідуального стилю навчання. Відпрацювання навичок раціонального планування часу і підготовки до Державної підсумкової атестації уточнено. У розділі 3. Соціальна складова здоров’я додано поняття «гендер» і «стать» та запобігання захворюванням, які передаються статевим шляхом.Засоби контрацепції. Спільна відповідальність чоловіка і жінки за використання контрацепції та засобів захисту від ІПСШ. Протидія стигмі і дискримінації осіб за будь-якою ознакою, у т.ч за станом здоров’я та з інвалідністю. Профілактика вроджених вад.Значення регулярних профілактичних оглядів для хлопців та дівчат. Профілактика та раннє виявлення онкологічних захворювань молочної залози (огляд мамолога). Соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді та практичні завдання Ознайомлення з роботою установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем проживання. Відпрацювання навичок отримання достовірної інформації про інфекційні та неінфекційні захворювання у своєму середовищі. Визначення місця здоров’я в ієрархії власних життєвих цінностей та Оцінювання екологічних небезпек за місцем проживання, що впливають на здоров’я громади. Теми Негативні наслідки ранніх статевих стосунків, зокрема, інфікування на вірус папіломи людини та ризик розвитку раку шийки матки та   Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров’я  доповнено.
        Використання учителем основ здоров’я сучасних методик таких, як тематичні кейси, воркшопи, квести, перевернуте навчання, проектна діяльність забезпечить  ефективність  та якість сучасного уроку.





Немає коментарів:

Дописати коментар