Сторінки

неділя, 26 серпня 2018 р.

Методичні рекомендації з основ здоров'я 2018-2019 н. р.


Методичні рекомендації щодо  викладання навчального предмета «Основи здоров’я» у закладах загальної середньої освіти
у 2018 /2019  навчальному  році
Олендер І.О., методист відділу навчальних предметів та професійного розвитку педагогів ТОКІППО

Завданням предмету «Основи здоров’я» є формування відповідальності за здоров’я, добробут, безпеку, навколишнє середовище, стабільність у майбутньому та розвиток самозарадності учнів через особисту і культурну ідентифікацію, активну громадянську позицію, підприємливість, усвідомлення цінності життя крізь призму фізичного, психічного, соціального та духовного розвитку.


        За своїм призначенням, змістом і методами навчання предмет «Основи здоров’я» суттєво відмінний від інших предметів. Його особливості визначаються необхідністю впливати педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів.
        На вивчення предмета «Основи здоров’яу всіх типах закладів передбачено у 5-9 класах 1 година на тиждень. У спеціалізованих школах з поглибленим вивченням іноземних мов на вивчення предмета «Основи здоров’я» у 5-9 класах передбачено 0,5 години на тиджень.
       У 2018-2019 навчальному році вивчення предмета «Основи здоров’я» здійснюватиметься за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи здоров’я. 5-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804).
       Звертаємо увагу, що програму з основ здоров’я модернізовано  згідно з   Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
         Навчальна програма «Основи здоров’я» відповідає викликам сьогодення, у ній ураховано положення Концепції Нової української школи, яка є основою модернізації змісту загальної середньої освіти та реалізації основних підходів у навчанні: особистісно-орієнтованого, компетентнсного, діяльнісного, інтегрованого.
        У модернізованій Програмі зменшено обсяг теоретичного матеріалу, збільшено кількість практичних робіт та частку занять, що виконується поза межами класу, кількість уроків щодо безпечної поведінки. В оновленій навчальній програмі «Основи здоров’я» зміщуються акценти в меті навчання. У такому разі головним стає учень, який навчається, а не предмет, якому навчають. Мета інтегрованого предмета: формування і розвиток здоров’язбе- режувальної компетентності в учнів (необхідності відповідати за своє життя і здоров’я, добробут, безпеку, оволодіння учнями основами здорового способу життя).
         Зміст навчального матеріалу у програмі поєднує дві частини: понятійну і діяльнісну, що представлені вправами для відпрацювання ключових умінь і навичок щодо збереження життя і зміцнення здоров’я. Виконання цих вправ є обов’язковим елементом навчальних занять відповідної тематики. Компетентнісний підхід спрямований на реалізацію діяльнісного характеру освіти та орієнтацію навчального процесу на практичний результат, здатність застосовувати знання як у стандартній, так і в новій ситуації.
         У пояснювальній записці  Програми зазначено, на що орієнтувати учнів кожного класу, а в описі змістових ліній показана дотичність кожної з них до формування ключових компетентностей. Виокремлення в навчальних програмах таких інтегрованих змістових ліній, як «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
         Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» (Т-1) націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля й розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. 
         Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» (Т–2) сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Зміст курсу «Основи здоров’я» дозволяє найбільш повно реалізувати в навчально-виховному процесі концептуальні засади громадянськості при вивченні всіх чотирьох розділів програми предмету: «Здоров’я людини», «Психічна і духовна складові здоров’я», «Фізична складова здоров’я», «Соціальна складова здоров’я». Вивчення тематики, що належить до змістової лінії «Здоров’я і безпека» (Т–3)  є базовим завданням предмету «Основи здоров’я» і дозволяє сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Оскільки при викладанні предмета «Основи здоров’я» ця наскрізна тема є провідною вона розкривається на всіх уроках в 5-9 класах.            
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» (Т–4) націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Предмет «Основи здоров’я» має значний потенціал для формування такої ключової компетентності розвитку особистості, як підприємливість, орієнтує учнів на усвідомлення взаємозв’язку життєвого успіху з усіма складовими здоров’я; ставлення до збереження  і зміцнення здоров’я як до ознаки підприємливості. Обов’язковими та вкрай корисними для формування підприємливої компетентності є виконання практичних робіт у вигляді проектів, зокрема таких як «Проект самовиховання» та «Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації».
Конкретним результатом навчання визначено розвиток здоров’язбережувальних компетенцій учнів, поглиблення життєвих навичок (зокрема прийняття рішень, розв’язання проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності, протистояння негативному психологічному впливові, подолання емоцій та стресу, а також розвиток співчуття і відчуття себе як громадянина), усвідомлення учнями необхідності відповідати за життя, здоров’я, безпеку та добробут своє та оточуючих.
Зміст навчального матеріалу у програмі складається з двох частин: понятійного і діяльнісного, який складається з вправ для відпрацювання ключових умінь і навичок щодо збереження життя і зміцнення здоров’я.
Виконання зазначених вправ є обов’язковим елементом навчальних занять відповідної тематики. Знаком * позначено вправи, які слід виконувати не лише в класі, а й удома з допомогою батьків. Знаком ** позначено практичні завдання, які рекомендовано проводити за межами класної кімнати.
Програму побудовано за концентричним принципом. Зазначені розділи є наскрізними для всієї основної школи. У кожному класі зміст, обсяг і послідовність пропонованої учням інформації, організація її засвоєння змінюються відповідно до зростаючих пізнавальних і психологічних особливостей учнів.
Реформування загальної середньої освіти передбачає модернізацію змісту освіти, що має ґрунтуватися на компетентнісному та особистісно орієнтованому підходах до навчання, а головне – орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.
Слід наголосити, що уроки з основ здоров’я потрібно проводити  у спеціально обладнаному тренінговому навчальному кабінеті або на майданчику (у дворі школи, спортзалі, медичному кабінеті) з використанням навчально-наочних посібників та обладнання. Деякі заняття з правил дорожнього руху рекомендується проводити на вулиці, поблизу перехрестя, де можна спостерігати роботу засобів регулювання, рух транспортних засобів та пішоходів.
Особливість методики проведення уроків інтегрованого предмета «Основи здоров’я» полягає в тому, що оволодіння сприятливими для здоров’я й розвитку особистості життєвими навичками потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії.  Увага вчителя має бути зосереджена на проведенні занять з використанням методів навчання, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів: роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, рольових іграх, дискусіях, творчих проектах, інтерв’ю, аналізі життєвих ситуацій, екскурсіях, моделюванні розв’язання проблеми тощо. Екскурсії дозволяють сприймати явища в цілісності, зібрати багатий матеріал для подальшої роботи, набути нові знання та навички, порівняти теоретичні знання з фактами, які мають місце в реальному житті. Екскурсії чітко плануються (хоча програмою передбачена єдина екскурсія у 9 класі – до центру зайнятості населення, учитель може самостійно визначитись із проведенням екскурсії. Наприклад, до Центру здоров’я, дитячої поліклініки, медичного кабінету школи). Результати екскурсій фіксуються та обговорюються в ході реалізації методів навчання, що відносяться до описаних вище навчальних стратегій.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до орієнтовних вимог до оцінювання, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти». Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є знання, вміння та навички, емоційно-ціннісне ставлення до навколишньої дійсності, правила поведінки учнів у життєвих ситуаціях. Позитивно оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
1) уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я та реалізації здорового способу життя, підвищення рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності;
2) набуття життєвих навичок, що сприяють розвитку та взаємозв’язку усіх складових здоров’я (фізичної, соціальної, психічної і духовної);
3) позитивне ставлення до здорового способу життя.
Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне). Контрольні роботи у процесі вивчення інтегрованого курсу «Основи здоров’я» не передбачено. Практичні роботи з основ здоров’я проводяться  у межах певного уроку і є його невід’ємною частиною, тому окремо практична робота не оцінюється.
Ведення окремого зошита для виконання тестових та інших підсумкових завдань є не обов’язковим.
Успішна реалізація програми інтегрованого предмета «Основи здоров’я» можлива лише на засадах активної співпраці, партнерства всіх учасників освітнього процесу (учнів, педагогів, сім’ї та громади). 
Для проведення факультативних занять у закладах загальної середньої освіти   рекомендовано користуватися програмами та навчально-методичною літературою, схваленими МОН України  для використання у  закладах загальної середньої освіти.
 Ефективною формою  превентивного виховання у процесі вивчення предмета «Основи здоров’я» є програма «7 кроків назустріч. Дружні зустрічі з батьками з питань збереження здоров’я та статевого виховання дітей та підлітків», розроблена спільними зусиллями Благодійного фонду «Здоров’я жінки і планування сім’ї» та  Міністерством освіти і науки України.    
 Тренінговий курс  «Вчимося жити разом»,  метою  якого є навчання дітей і підлітків життєвих навичок, які сприяють  соціальній злагодженості, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків буде інтегровано у навчальний предмет «Основи здоров’я». Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної школи передбачає –34 години ( 8 годин – у 5 класі; 10годин – у 6 класі; 6 годин –у 7класі; 4 години –у 8 класі; 6годин–у 9 класі). Тренінги для 10(11) класу(4 години)  можуть впроваджуватися за рахунок виховних годин або в інший спосіб за вибором конкретного навчального закладу. Навчально- методичне забезпечення курсу «Вчимося жити разом»  складається з: навчальної програми; посібника для вчителя; практикуму для учнів; презентації  та відеоматеріали до кожного уроку-тренінгу. Головним принципом навчання за цим курсом є зосередження на розвитку потенціалу та позитиві. При цьому використовується методика ООЖН і реалізує компетентнісний підхід до навчання.
З метою якісного викладання тренінгового курсу «Вчимося жити разом» рекомендовано усім учителям основ здоров’я пройти онлайн-курс з розвитку соціальних навичок на сайті превентивна освіта..
       Таким чином, інтегрований предмет «Основи здоров’я» передбачає розвиток  не лише здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення та відповідального ставлення до особистого здоров’я та здоров’я тих, хто поруч, але й усіх ключових компетентностей, які мають бути сформовані через освіту згідно з Рекомендаціями Європарламенту та Ради ЄС.
        Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників з основ здоров’я, рекомендованих Міністерством освіти і науки, розміщено на офіційному сайті МОНУ.
      Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел.
      Учитель може самостійно визначати обсяг годин на вивчення окремої теми та змінювати порядок вивчення тем у межах класу, а також формувати тематику навчальних проектів.
Навчальні програми курсів за вибором  та факультативів
1.Навчальна програма факультативного курсу з основ здоров’я «Людина і безпечне середовище» для учнів 8(9) класу (авт. Василькевич С.І.,
Стецюк Т.І., Шийка О.П.).
2. Навчальна програма факультативного курсу «Емоційне благополуччя–запорука щасливої особистості» з основ здоров’я для учнів 6(7) класів (авт.
Лотоцька Л.Г., Олендер І.О., Провозюк Л.Г.).
3.Навчальна програма факультативного курсу з основ здоров’я «Гармонія» для учнів 6 (7) класів (авт. Олендер І.О., Гикава І.Л., Боднар І.І., Кікис О.М., Нановська Л.М., Соботяк Н.В.).
Комісією Навчально-методичної Ради з питань освіти МОНУ розглянуто рекомендовані навчальні програми факультативів та курсів за вибором з висновком «Схвалено для використання у закладах загальної середньої освіти» (протокол № 2 від 25.07. 2018; лист Інституту модернізації змісту освіти від 02.08.2018 № 22.1/12-Г-661).


Немає коментарів:

Дописати коментар