Сторінки

четвер, 7 квітня 2016 р.

Масова частка в розчині (7 кл)

Тема: Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.    
Мета: повторити вивчене на попередньому уроці, закріпити знання про розчини, розчинність речовини;скласти уявлення про масову частку розчиненої речовини, її математичний вираз; розвивати навички математичної культури (розв’язувати розрахункові задачі) і навчити застосовувати їх для приготування розчинів.
Обладнання: періодична система
Тип уроку: застосування знань,умінь і навиків.
Форма роботи: розв’язання задач, індивідуальна та групова роботи.
Хід уроку
1.Організаційний момент.


2.Мотивація навчальної діяльності.
На уроці ми ознайомимося зі складом розчинів, кількістю розчиненої речовини в розчині, навчимося готувати розчини із заданою концентрацією і їх використанням.
Що таке фізіологічний розчин, який його склад і де він використовується?
3.Актуалізація опорних знань.( Бліц-турнір )
- Що таке розчин?
- Як класифікують розчини за агрегатним станом, розміром частинок розчиненої речовини в розчині
- Що впливає на розчинність?
- Як класифікують розчини за вмістом розчиненої речовини?
- Що таке насичений, ненасичений, розведений, концентрований розчин?
- Як впливає температура на розчинність твердих речовин. На демонстраційному столі знаходяться різні види розчинів: розчини йоду, кухонної солі, амоніаку, цукру, фурациліну.
- Зверніть увагу на продукцію, виставлену на столі. Як ви вважаєте, що є спільним для всіх цих розчинів? Де вони використовуються? Ми поговоримо про знайомі нам розчини.
- Яка речовина є найкращим розчинником?
«Мозковий штурм»
Учні вказують фізичні властивості води.
- Для даної продукції, що на столі, використовують дистильовану воду. Як її добувають?
Люди використовують різні розчини у повсякденному житті. Серед них:
- спиртовий 10% розчин йоду, водний розчин амоніаку(нашатирний спирт), гідроген пероксиду, фізіологічний розчин, столовий оцет. Якщо подивитися на етикетки, то побачите числа з процентами! Цезначення масової частки розчиненої речовини у розчині.
- Перекис водню ( ) – 3% (антисептичний засіб)
- Розчин амоніаку (N ) – 10%
- Фізіологічний розчин (NaCl) – 0,9%
- Столовий оцет (6%)
1. Вивчення нового матеріалу.
Масова частка розчиненої речовини у розчині дорівнює масі розчиненої речовини поділити на масу розчину. Виражається в частці від 1 або в %.
Формула для обчислення масової частки речовини у розчині:
W=  100%
На демонстраційному столі є два розчини:
а) перший виготовлений з 50г. води і 5г. кухонної солі.
б) другий виготовлений з 80г. води і 10г. солі.
Який солоніший?
Щоб дізнатись,ми розв’язуємо задачі.
а) m1розчину=50г+5г=55г
= 100%
= 100%=9,09%
б)  розчину = 80г+10г=90г
= 100% =11,1%
> , отже, другий розчин солоніший.
Приклади розв’язування задач (робота в групах).
Клас поділяється на групи.
1група.На 1л.води під час консервування огірків кладуть 85г солі. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у розчині.
2група.На 1л. води для консервування помідорів кладуть 75г кухонної солі. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у розчині.
3група. Для приготування смачних десертів кладуть 120г. меду на 1л води. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у розчині.
Щоб розв’язати задачі, потрібно пригадати, що густина дистильованої води при 4°С дорівнює 1г\см3; в 1л дистильованої води міститься 1кг., або 1000гр.
З формули масової частки речовини ми можемо обчислити:
w= 100%
=
=
Розв’язування задач.
У медицині застосовують розчин кухонної солі з масовою часткою 0,9%, відомий під назвою фізіологічний розчин. Які маси солі та води потрібно взяти, щоб добути такий розчин масою 250г?
Розв’язок
1)    Записуємо формулу масової частки розчиненої речовини:
W= 100%
2)    Знаходимо m речовини (NaCl)
=
= =2,25 г
Отже, кухонної солі необхідно 2,25г
3)    Знаходимо скільки потрібно грам води
250г-2,25г=247,75г
Або 247,75мл O

Самостійна робота у групах
1група.У медицині застосовують як антисептичний засіб 3% розчин йоду ( ). Які маси йоду та води необхідно для приготування 50г розчину.
2група. У харчовій промисловості застосовують 6% розчин оцтової кислоти (оцет) Які маси оцтової кислоти та води потрібно взяти, щоб приготувати 300г оцту?
3група. В медицині застосовують нашатирний спирт з масовою часткою амоніаку 10%. Які маси амоніаку та води потрібно взяти щоб приготувати 120 розчину?
4) Закріплення знань.
-         Що таке розчин?
-         З чого складається розчин?
-         На прикладі оцту поясніть, яка речовина розчинника, а яка розчинена речовина, хоча обидві знаходяться в одному агрегатному стані?
-         Чи можна стверджувати, що розчини бувають лише рідкими?
Бліц-турнір
Обчислити масову частку (усно)
1)    Маса води 100г,маса розчиненої речовини 20г
2)    Маса води 50г, маса розчиненої речовини 50г
3)    Маса води 200г,маса розчиненої речовини 50г

5.Домашнє завдання.
Придумати 2задачі.
Вивчити §


Немає коментарів:

Дописати коментар